
Pojištění vozidel je sice povinné, ovšem pro řidiče je často plné nejasností, skrytých nákladů a byrokratických pastí. Ačkoliv má chránit, řada lidí se v jeho principech ztrácí. Jaké jsou největší problémy a úskalí povinného ručení? Kolik se platí za rok?
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ INFO O POVINNÉM RUČENÍ:
Povinné ručení (pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) kryje škody, které řidič svým vozidlem způsobí někomu jinému.
Průměrná cena povinného ručení pro rok 2025 se pohybuje mezi 4 500 až 5 000 Kč ročně.
Zákonné minimum limitu plnění je 50 milionů Kč pro škodu na majetku a zdraví.
Povinné ručení nekryje veškeré škody
Toto je největší a nejnebezpečnější omyl. Mnoho řidičů si myslí, že sjednané povinné ručení je plnou ochranou. To však není pravda.
Povinné ručení (pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) kryje škody, které řidič svým vozidlem způsobí někomu jinému. To znamená, že pokud někomu nabourá auto, pojišťovna to zaplatí za viníka. Nekryje však škody na vlastním vozidle. K tomu slouží havarijní pojištění, které je dobrovolné a mnohem dražší.
Další úskalí představují situace, kdy se řidič srazí s divokou zvěří, auto poškodí krupobití, bude ukradeno nebo jej poničí vandal. Na takové škody se povinné ručení nevztahuje. K tomu je potřeba mít sjednané havarijní pojištění nebo alespoň doplňkové připojištění (např. pojištění proti střetu se zvěří).
Pojišťovna nebude svolná hradit škody ani v případě, kdy došlo k významnému pochybení řidiče. Například pokud řídil v opilosti či pod vlivem drog nebo škodu způsobil úmyslně.
Jak vybrat povinné ručení
V prvé řadě srovnávat, srovnávat, srovnávat. Nechodit naslepo k první pojišťovně. Například pojišťovna Direct pobočky neprovozuje vůbec. Využít lze online srovnávače, které pomohou najít nejlepší nabídku přesně na míru. Ceny se mohou lišit až o několik tisíc korun. Současně platí, že roční platba bývá zpravidla levnější než čtvrtletní nebo měsíční.
Zároveň je příhodné myslet na rizika a zvážit, zda se nevyplatí připlatit si za havarijní pojištění nebo alespoň za doplňková připojištění (např. střet se zvěří, živelné pohromy). To platí i naopak. Neplatit zbytečně za připojištění, které řidič nevyužije.
A nakonec nezapomínat na bonusy. Při změně pojišťovny si vždy ověřit, že byl převeden bonus za bezeškodní průběh. Před podpisem pojistné smlouvy je základ si důkladně prostudovat všechny podmínky, limity plnění a případné výluky z pojištění, ať v případě nehody nečeká nemilé překvapení.

Kolik stojí povinné ručení
Stanovit jednu konkrétní cenu za povinné ručení je prakticky nemožné, protože se jedná o individuální produkt, jehož cena se liší pro každého řidiče i vozidlo. Průměrná cena sice existuje, avšak pro konkrétní případ nemusí být vůbec vypovídající.
Cena se odvíjí od komplexního hodnocení rizika, které pro pojišťovnu představuje řidič a jeho vozidlo. Průměrná cena povinného ručení pro rok 2025 se pohybuje mezi 4 500 až 5 000 Kč ročně. Přesnou cenu pojištění konkrétního vozidla lze spočítat například na webu pojišťovny Direct, v sekci Auto – povinné ručení Direct.
Pojišťovny počítají cenu na základě mnoha prvků. Největší vliv má věk a bydliště řidiče, ovšem také typ a výkon motoru. Vozidla s větším motorem jsou dražší na pojištění. Zároveň i čím vyšší limity plnění si řidič zvolí, tím dražší pojištění bude.
Statistiky jasně ukazují, že mladí řidiči a obyvatelé velkých měst díky hustotě provozu způsobují více nehod, a proto za povinné ručení platí více. To vysvětluje otázku, proč platí mladý řidič z Prahy za starou Felicii víc než zkušený řidič z menší obce za moderní SUV.
Základní systém, který odměňuje „dobré“ řidiče a trestá „špatné“, je forma bonusů a malusů. Za každý rok bez nehody řidič získává bonus (slevu), zatímco za nehodu ztrácí bonusové měsíce a dostává malus (přirážku).
Zkušený řidič (45 let, menší město, max. bonus) | U staršího auta s objemem motoru do 1,6 litru se cena může pohybovat v rozmezí 2 500 až 3 500 Kč ročně. |
Mladý řidič (20 let, Praha, bez bonusu) | Stejný vůz může stát v rozmezí 6 000 až 10 000 Kč i více, v závislosti na výkonu a pojišťovně. |
Modelové příklady pro lepší představu, jak se ceny mohou lišit.
Jak a kdy vypovědět smlouvu?
Nejčastějším a nejjednodušším způsobem, jak vypovědět smlouvu o povinném ručení, je dodržet výpověď k datu vypršení smlouvy. Smlouvu lze vypovědět nejpozději 6 týdnů před koncovým datem. Pokud tento termín pojistník nestihne, smlouva se automaticky prodlouží na další pojistné období.
- Pokud bylo vozidlo prodáno, pojištění zaniká dnem nahlášení změny vlastníka pojišťovně. Je potřeba zaslat pojišťovně kopii kupní smlouvy nebo velkého technického průkazu s vyznačenou změnou vlastníka. Pojišťovna po zpracování vrátí případnou přeplacenou část pojistného.
- Zákon dává právo vypovědět nově sjednanou smlouvu do 2 měsíců od jejího uzavření, a to bez udání důvodu.
- Pokud má řidič za sebou pojistnou událost a není spokojen s tím, jak ji pojišťovna řešila, může smlouvu vypovědět do 3 měsíců od jejího nahlášení.
- Pokud je vozidlo prodáno na náhradní díly (na vrakoviště) nebo je odcizeno, musí jej řidič odhlásit z evidence vozidel. Pojišťovně doručí protokol o ekologické likvidaci vozidla nebo protokol od policie o odcizení vozidla.
Kupříkladu u pojišťovny Direct je ukončení smlouvy možné kdykoliv. K výpovědi smlouvy Direct pojišťovny stačí číslo smlouvy nebo e-mail. Povinné ručení musí mít každé vozidlo v provozu nepřetržitě. Mezi výpovědí staré smlouvy a sjednáním nové nesmí vzniknout žádná mezera.
Základní pojmy povinného ručení
I když se pojišťovny snaží být transparentní, mnoho řidičů nerozumí běžným pojmům a postupům.
POJISTNÉ | Částka za sjednání pojištění. Může být placená měsíčně, čtvrtletně nebo ročně. Roční platba je obvykle nejvýhodnější. |
POJISTNÁ SMLOUVA | Písemný dokument, který definuje podmínky pojištění. Obsahuje všechny důležité detaily, jako jsou pojistné limity, data platby a práva a povinnosti obou stran. |
POJISTNÍK | Osoba, která uzavřela pojistnou smlouvu s pojišťovnou a platí pojistné. |
POJIŠTĚNEC | Osoba, na jejíž riziko se pojištění vztahuje. Často je to shodná osoba jako pojistník, leč ne vždy. |
POJISTNÁ UDÁLOST | V případě povinného ručení je to dopravní nehoda, při které řidič způsobí škodu někomu jinému. Pojišťovna je následně povinna vyplatit pojistné plnění. |
POJISTNÉ PLNĚNÍ | Finanční částka, kterou pojišťovna vyplatí poškozenému po vzniku pojistné události. Vyplácí se až do výše sjednaných limitů. |
LIMITY PLNĚNÍ | Maximální částka, kterou pojišťovna vyplatí za způsobené škody. Dělí se na škody na majetku a škody na zdraví. Zákonem stanovené minimum je 50 milionů Kč. |
SPOLUÚČAST | Částka, kterou si v případě nehody platí řidič z vlastní kapsy. Spoluúčast je typická pro havarijní pojištění a znamená, že se na škodě na svém vlastním vozidle řidič podílí určitou částkou nebo procentem. |
BONUS | Sleva na pojistném, kterou pojistník získává za každý rok, kdy nebourá. Čím déle jezdí bez nehod, tím vyšší bonus (sleva) má. |
MALUS | Přirážka k pojistnému, která je řidiči udělena, pokud způsobí nehodu. Přichází o bonusové měsíce a pojistné se mu navýší. |
ZELENÁ KARTA | Doklad o sjednání povinného ručení. Od 1. října 2024 již není v Česku povinnost vozit ji s sebou v papírové podobě. Policisté si platnost pojištění ověří v online databázi. To se od 1. ledna 2025 týká i cest do zemí EU. |
ZRUŠENÍ SMLOUVY | Ačkoliv je to dnes snazší, stále platí, že pro ukončení smlouvy je potřeba dodržet zákonné lhůty (zpravidla 6 týdnů před vypršením smlouvy). |
Pojmů kolem pojištění je samozřejmě více, tohle jsou však ty nejdůležitější.